Alegere carierei depinde de mai multi factori.
Factori interni:
* Personalitatea are un rol deosebit deoarece ne influenteaza intreaga viata, de la felul cum ne imbracam, ce mancam, pana la alegerea unui nou job. Sunt importante: tipul de temperament, independenta, rezistenta la esec, spiritul de initiativa, spiritul de echipa, etc.
* Aptitudini speciale pot inlesni orientarea vocationala dar identificarea si evaluarea lor necesita o buna autocunoastere si informatii suficiente despre lumea carierelor.
* Motivatia Recunoasterea, aprecierea, stima, prestigiul profesional, placerea de a lucra ceva anume, oportunitati de dezvoltare profesionala, salariul, sunt doar cateva motivatii deosebit de importante in orientarea in cariera. Important este ca angajatul sa manifeste interes pentru cariera, sa realizeze sarcinile jobului si sa-si indeplineasca obiectivele stabilite.
Factori externi:
* Familia este unul dintre cei mai importanti factori in orientarea carierei. Familia este cea care opteaza pentru anumite scoli, care ingradesc mai mult sau mai putin posibilitatile copiilor. Atitudinea, stilul educativ al parintilor influenteaza increderea in sine, directia si masura ambitiilor. Parintii sunt cei care transmit expetantele, asteptarile sociale adecvate pozitiei lor sociale. Statutul socio-economic joaca un rol important in optiunea vocationala a adolescentului, chiar daca se incearca egalizarea sanselor. Posibilitatile de influenta ale parintilor sunt variate si se pot concretiza in discutii pe tema alegerii carierei cu scopul de a le cunoaste punctul de vedere, temerile, ezitarile, succesele, oferirea de sugestii, dar fara impunerea punctului de vedere, incurajari permanente si informarea in legatura cu ofertele de munca. Mediul familial ne poate ajuta in gasirea carierei potrivite prin faptul ca ne ofera exemple sau sfaturi utile. Insa, familia poate pune si o presiune mare asupra noastra in ceea ce priveste aceasta decizie, rezultand conflicte.
* Nivelul de dezvoltare al invatamantului determina hotarator calificarea si pregatirea profesionala a resurselor umane. Procesul instructiv-educativ poate avea o contributie insemnata in egalizarea sanselor, dezvolta diferite aptitudini, stimuleaza interesul, furnizeaza o serie de informatii despre profesiuni, etc.
* Grupul de prieteni, grupul de referinta influenteaza optiunea vocationala mai ales prin evaluarea diferitelor tipuri de profesiuni, prin prisma normelor culturale si a sistemului de valori proprii tinerilor.
* Mass-media are o pondere din ce in ce mai mare in informarea tinerilor privind dinamica pietei muncii, mobilitatea profesionala in promovarea unor modele de succes in cariera (sit-uri specializate, anunturi in ziare, targuri ale locurilor de munca, emisiuni televizate).
* Cererea pietei fortei de munca limiteaza si directioneaza optiunile vocationale ale tinerilor.

Scroll to Top